“Έγινα πάλι έξω φρενών μαζί του”! Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε τη ψυχραιμία μας και να περιορίσουμε τις ανεπιθύμητες συμπεριφορές του παιδιού;»

2019-03-26 14:02

Εργαστήριο: «“Έγινα πάλι έξω φρενών μαζί του”! Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε τη ψυχραιμία μας και να περιορίσουμε τις ανεπιθύμητες συμπεριφορές του παιδιού;»

  • Βασίλης Σταθάτος MSc., Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, Οικογενειακός Σύμβουλος, Συντονιστής Σχολών Γονέων,  Εκπαιδευτής Ενηλίκων σε Δ.Ι.Ε.Κ.,  Marte Meo Therapist, Παιδαγωγός, συγγραφέας.
  •  Απόστολος Βούρδας Ψυχίατρος Παιδιού και Εφήβου, MRCPsych, CCST, Ειδικευμένος στο Cambridge U.K., Διδάκτωρ Παν/μιου Αθηνών, Δημιουργός της μεθόδου “Θετικοί Γονείς Χαρούμενα Παιδιά”.

 

Εισαγωγή

-«Μαμά θέλω να πάρω παγωτό να φάω τώρα. Θα φάμε μεσημεριανό σε λίγο. Ναι αλλά εγώ θέλω παγωτό. Πάρ’ το αλλά θα το φας αύριο. Εγώ θέλω τώρα (γκρινιάζοντας). Με έπρηξες, πάρ’ το». «Μπαμπά, μπαμπά σου μιλάω δεν με ακούς, θέλω να παίξω στον υπολογιστή και να φάω μετά. Άσε με ήσυχο έχω δουλειά. Μα σου είπα θέλω να παίξω……».

Τα παιδιά συμπεριφέρονται με επιθυμητούς και ανεπιθύμητους τρόπους για να τραβήξουν την προσοχή του γονιού. Η προσοχή του γονιού θεωρείται σημαντικός ενισχυτής της συμπεριφοράς ενός παιδιού. Αν αποσύρετε την προσοχή σας από μία συμπεριφορά, σύντομα η συγκεκριμένη συμπεριφορά του παιδιού σας θα μειωθεί και κάποια στιγμή θα σταματήσει. Κανένα παιδί δεν θα έπεφτε να χτυπιέται στο πάτωμα, επειδή δεν του επιτρέπεται να δει τηλεόραση, αν δεν υπήρχε κάποιος γύρω του να το κοιτάζει και να του δίνει προσοχή. Από τη στιγμή που θα εξασφαλίσει  την προσοχή κάποιου, έστω και με αρνητικό τρόπο(π.χ. φωνάζοντας του ή απειλώντας το με τιμωρία), αμέσως το παιδί αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει έστω και μια μικρή ελπίδα «διαπραγμάτευσης» και επίτευξης του στόχου του, που είναι να δει τελικά τηλεόραση.

Η «Επιλεκτική Παράβλεψη» ή αλλιώς «Κάντε ότι δεν δίνετε σημασία» είναι εκείνη η στρατηγική που ο γονιός μπορεί να αντιτάξει απέναντι σε μικροανεπιθύμητες συμπεριφορές του παιδιού του, διατηρώντας παράλληλα την ψυχραιμία του.

Σκοπός του σεμιναρίου

-Να κατανοήσω την έννοια της αρνητικής προσοχής και πώς αυτή ενισχύει την πιθανότητα επανάληψης μιας συμπεριφοράς

-Να μάθω την τεχνική της παράβλεψης ή του «δεν δίνω σημασία»

-Να μάθω ποιες συμπεριφορές αξίζουν την παράβλεψή μου

-Να αποδεχτώ ότι το παιδί μου εκδηλώνει κάποιες ανεπιθύμητες συμπεριφορές γιατί χρειάζεται να μάθει ακόμα ορισμένα νέα πράγματα

-Να μάθω τρόπους να χαλυβδώσω περισσότερο την υπομονή μου

Τι περιλαμβάνει

-Παρουσίαση των Βασικών Αρχών της Επιλεκτικής Παράβλεψης

-Παρουσίαση των Βασικών Βημάτων της Επιλεκτικής Παράβλεψης

-Παρουσίαση από τον Θεραπευτή ενός Ανεπαρκή τρόπου Επιλεκτικής Παράβλεψης

-Παρουσίαση από τον Θεραπευτή ενός Αποτελεσματικού τρόπου Επιλεκτικής Παράβλεψης

-Προβολή Υλικού σε Γονείς: Αντί για Αυτό….. Καλύτερα Αυτό

-Παρουσίαση των Βασικών Βημάτων για την Διαχείριση του Θυμού

-Παρουσίαση των Βασικών Βημάτων για τον Έλεγχο των Συναισθηματικών Αντιδράσεων(οδηγός επιβίωσης)

Θα γίνουν ζωντανές ασκήσεις και παιχνίδια ρόλων μεταξύ των συμμετεχόντων

Σε ποιους απευθύνεται

Σε γονείς, σε κηδεμόνες, σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας, κοινωνικών και παιδαγωγικών επιστημών, οι οποίοι έρχονται σε επαφή με αντίστοιχους πληθυσμούς γονέων και παιδιών.